یادداشتی از اکبر حیدریان مدیرکل خانه ایثارگران استان تهران؛

ضرورت القا فرهنگ ایثار و شهادت در توسعه جوامع

براساس توسعه پایدار هر تفکری دیدگاهی دارد و انسان، جامعه، تاریخ، طبیعت و دنیا و یا آخرت و معاد را موضوع توسعه می داند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ضرورت القا فرهنگ ایثار و شهادت در توسعه جوامع

به گزارش خبر، اکبر حیدریان مدیرکل خانه ایثارگران استان تهران در یادداشتی ارسالی به پایگاه خبری گزارش خبر با موضوع " ضرورت القا فرهنگ ایثار و شهادت در توسعه جوامع " آورده است:

براساس توسعه پایدار هر تفکری دیدگاهی دارد و انسان، جامعه، تاریخ، طبیعت و دنیا و یا آخرت و معاد را موضوع توسعه می داند.

بر این اساس در تمامی دیدگاه های مختلف یک اشتراک وجود دارد و آن وموضوعیت انسان در توسعه است. درنگاه به سیرخلقت آدم این مسئله روشن تربه چشم می آید.

خداوند در مرحله علم خود، خلقت انسان را اراده فرمود و بعد از سیر مراحل گوناگون شایسته جانشینی خویش برروی زمین را به انسان عطا فرمود و با این عنوان بشر از عالم مجرد فرشتگان که عالم محض عقلانی است پیشی گرفت و بالاتر رفت.

مرحله بعد مربوط به بحث عقلانی عالم فرشتگان است و مرحله پایین تر مربوط به بهشت است که آدم و حوا(س) در آنجا ساکن بودند و به آنها امر شد که به درخت ممنوعه نزدیک نشوند اما ابلیس آنها را وسوسه کرد تا از میوه درخت بخورند و با خوردن آن گرفتار برهنگی، تشنگی، گرسنگی، قضای حاجت و... شد تا اینکه زمینی شد.

خداوند متعال در آیات قرآن می فرماید: انسان از آن مرتبه بالا که در علم خداوند بود و بعد عالم عقلانی ، به برزخ یا آسمان دنیا می آید و بعد روی زمین قرارمی گیرد و در این دنیا باید با خودسازی زمینه پیشرفت خود را برای رسیدن به عالم بالا فراهم آورد.

آدمی به عنوان یکی ازعوامل مهم توسعه، وظیفه دارد جامعه، طبیعت و دنیای مادی وآخرت را درمسیرتوسعه قرارداده وبه توسعه همه جانبه دست یابد.

انسان ضمن تربیت خود باید روابط اجتماعی را نیز توسعه بخشیده و زمین رانیز به آبادانی لازم برساند. دراین حالت انسان علاوه برموضوع توسعه پا را فراتر نهاده وبه عنوان محور توسعه نیز تلقی می شود .

بشر فرآیند تغییر را از وضع موجود به سمت مطلوب درمورد خویشتن، جامعه، دنیا و طبیعت و آخرت به اجرا درمی آورد.

پس توسعه جامعه به اعتبارتوسعه رابطه انسان با انسان باز می گردد. توسعه طبیعت ودنیای مادی نیز به اعتبار رابطه اش با انسان معنا و برنامه ریزی می شود.

در رابطه با آخرت نیز همین گونه است و توسعه رابطه انسان با ارزش ها و معاد به توسعه معنوی و روحی او منجر می شود.

به طور کلی می توان ادعا داشت که رابطه انسان باخویش، خداوند، جامعه، طبیعت و دنیای مادی ، موضوع اصلی توسعه پایدار و فراگیر است.

رابطه انسان با خدا موضوع توسعه فلسفه، رابطه انسان با انسان موضوع فرهنگ، رابطه انسان با طبیعت و دنیای مادی موضوع اقتصاد، رابطه انسان با جامعه موضوع جامعه شناسی وعلوم اجتماعی ، رابطه انسان با دولت و حکومت موضوع علم سیاست و بالاخره رابطه انسان با خود موضوع علم اخلاق است.

کشته شدن در راه خدا، یا همان کلمه مقدس شهادت به علت این که شهید با فداکاری و ایثار و در نهایت با شهادت خویش به عنوان یک راهبرد در پی از بین بردن ظلم و جور و برقراری، گسترش و بسط عدالت فرآگیر و پایدار که برترین فضایل و جامع تمامی فضیلت های انسانی و دینی است عمل نموده و عدالت نیز با برقراری عدل در جامعه و نهادن هر چیز در جای خود در مسیر توسعه حرکت کرده و در مقام یک راهبرد برای ایجاد توسعه فرآگیر و پایدار عمل می نماید. در این راه و در تمامی مراحل آن عنصر تغییر نیز به چشم می خورد.

خلاصه این که به فرموده امام خمینی(ره) شهید سعید است و سعید به معنای خوشبخت و شهادت به معنای سعادت و خوشبختی و پیروزی است. در اینجاست که نقش شهید و شهادت در پیش برد توسعه که خود تغییر حالت از وضع موجود به بهترین حالت در طولانی ترین زمان و با بهترین نتایج است، می توان پی برد.