معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در اختتامیه دومین جشنواره معلمان هنرمند کشور در سعدیه شیراز تاکید کرد:

هنر یکی از این ابزارهای تاثیرگذار فرآیند تربیت است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان می‌توانند از تلفیق هنر در آموزش بهره ببرند و برخی از موقعیت‌های پرورشی و آموزشی را در هنر خود به کار گیرند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر هنر یکی از این ابزارهای تاثیرگذار فرآیند تربیت است

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، اصغر باقرزاده در اختتامیه دومین جشنواره معلمان هنرمند کشور در سعدیه شیراز گفت: لازم است از ظرفیت معلمان هنرمند بهره ببریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موضوع تربیت به ابزارهای مهمی نیازمند است گفت: یکی از این ابزارهای تاثیرگذار فرآیند تربیت هنر است.

باقرزاده با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم همه را به شنیدن، دیدن و تفکر کردن برای پیشرفت و رشد درونی دعوت کرده است گفت: هر سه این موارد یعنی خوب دیدن، شنیدن و تفکر کردن در هنر وجود دارد و وقتی که معلمی بتواند در کنار معلمی یکی از هنرهایی که به خوب گوش کردن و خوب دیدن منجر شود را خوب یاد بگیرد و استعداد خود را به کار گیرد طبیعتا می تواند دانش آموزان را به سمت درستی سوق دهد.

وی به برگزاری برنامه های فرایند محور نه فقط جشنواره محور تاکید کرد و گفت: جشنواره ها معمولا نقطه ای و مقطعی هستند و این اشکال به برخی از جشنواره ها وارد است که فقط فرد را شناسایی و مورد تشویق قرار می دهند و دیگر هیچ کاری صورت نمی پذیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: بهتر است که بعد از شناسایی معلمان عزیز در عرصه های مختلف هنری از آنها بخواهیم که یک فرآیند تربیتی برای دانش اموزان و برای تربیت معلمان دیگر در آن رشته ها تعریف کنند و زمینه هایی را برای حضور این عزیزان در کانون های فرهنگی هنری معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فراهم کنیم و همچنین در داوری جشنواره های بعدی از طرفیت معلمان هنرمند بهره ببریم.

باقرزاده گفت: همچنین می توانیم از وجود این عزیزان در داوری و راهنمایی مسابقات فرهنگی، هنری دانش اموزان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه شیراز در این دو سالی که جشنواره برگزار گردیده میزبان این جشنواره بوده است گفت: شیراز به جهت ساختار فرهنگی، هنری، تاریخی، عبادی و مذهبی می تواند خاستگاه بسیاری از هنرها باشد چون اصالتی دارد و هنرمندان در هر رشته ایی که هستند به نحوی سابقه آن رشته را به استان و شهرهایی مانند شیراز متصل می کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: شیراز می تواند با امکانات ویژه ایی که فراهم می کند و با جهت دهی این برنامه به سمت تعلیم و تربیت ویژه باشد.

باقرزاده گفت: معلمان می توانند برخی از موقعیت های پرورشی و آموزشی را در هنر خود به کار گیرند همان طور که گاهی اوقات می بینیم که یک معلم یک درس آموزشی را در قالب یک برنامه هنری مانند تصویرسازی، داستان و ... تلفیق می کند که این خود امتیازی ویژه و رقابتی این برنامه ها را در برخواهد داشت.

وی گفت: تا امروز این جشنواره زمینه‌ای برای شناسایی معلمان بود اما از این به بعد و برای دوره های بعد باید جهت گیری کنیم همان طور که در بعضی از استان ها بعضی از موضوعات درسی را به نمایشنامه تئاتری تبدیل کرده اند و این خود مزیتی رقابتی خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: برای تدریس مطالب می توان با تئاتر، سرود، نوشته، سازه یا هر قالب هنری دیگر استفاده برد.

باقرزاده گفت: تمایز انسان با سایر موجودات در دقت کردن و هنرنمایی است.

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: این هنر است که می تواند زمینه‌ی تربیت را در بشر بوجود آورد زیرا با عمق وجود انسان آمیخته است و این راز ماندگاری انسان می باشد.

باقرزاده گفت: اگر به خلقت توجه شود و آثار آن را با زبان هنر به تصویر کشیده شود بسیار مانا خواهد بود همانطور که آثار بسیاری از هنرمندان گذشته ماندگار شد.

وی خاطر نشان کرد: مفاهیم را شما معلمان به اشکال مختلف به تصویر بکشید و این در دل بچه‌ها ماندگار بسیار ماندگار می شود.

باقرزاده افزود: سعی کنیم موضوعات را به سمت تعلیم و تربیت هدایت کنیم و در جهت استفاده از هنر، به نحو احسن بهره ببریم.

وی گفت: برای تدریس مطالب می‌توان با تئاتر، سرود، نوشته، سازه یا هر قالب هنری دیگر استفاده برد.

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به سند تحول بنیادین گفت: موقعیت‌های یادگیری و تربیتی را با ساحت تربیتی، هنری و زیبایی شناختی تلفیق کنیم و هنر را میان دانش آموزان فراگیر شود.