بررسی تغییر مسیر اعتراضات به اغتشاشات در مصاحبه با حسین براتی پژوهشگر مسائل مذهبی

فرق اغتشاش بااعتراض مدنی چیست ؟ آیا اغتشاش واعتراض یک معنی دارند؟ چه زمانی یک اعتراض مسالمت آمیزتبدیل یه اغتشاش میشود؟ چرادرایران هرزمان درموردمساله ای اعتراضات وتجمعاتی اتفاق می افتد خیلی زودتبدیل به اغتشاش میشود؟ ایاغتشاشات اخیر یک اغتشاش مهندسی شده بود؟ بیانات رهبرمعظم انقلاب درمورد اتفاقات اخیرچیست؟
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بررسی تغییر مسیر اعتراضات به اغتشاشات در مصاحبه با حسین براتی پژوهشگر مسائل مذهبی

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، درچند روز اخیر تجمعاتی به بهانه فوت مهسا امینی و مقوله حجاب اجباری اتفاق افتاده که عده ای این تجمعات راه اعتراض وعده ای دیگر اغتشاش می دانند. در همین زمینه برای بررسی زوایای وقوع تجمعات اخیرا و بیان دلایل تبدیل وضعیت اعتراض به اغتشاش از سوی دشمنان اسلام و ایران به سراغ حسین براتی محقق وپژوهشگربسیجی درامورسیاسی واجتماعی آمده و در قالب مصاحبه ای به نقد در خصوص تفاوت های مقوله اغتشاش با اعتراض در جامعه پرداخته ایم.

آیا اغتشاش واعتراض یک معنی دارند؟ و اینکه آیا تجمعات اخیرمشمول اصل۲۷قانون اساسی می باشد؟

درپاسخ باید عنوان داشت اغتشاش ، اقدامی است همراه با خشونت که از سوی افراد در مقابله با نظام حاکم بر هر مجموعه ای اتفاق می افتد و همواره بی نظمی و نا امنی را با خود به همراه دارد. اعتراض ابراز مخالفت به صورت نوشتاری یا علمی و یا گفتاری در مقابل رویدادهای سیاسی یا اجتماعی است. اعتراض ممکن است به صورت فردی باشد یا تظاهرات گروهی و صرفا مطابق با اصل ۲۷ قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راه پیمایی ها بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل با مبانی اسلام نباشد آزاد است.

    با استناد به تصاویر و فیلم های منتشرشده درسراسرکشور عمده افرادحاضردرتجمع حامل سلاح های سرد وگرم ازجمله چاقو،قمه،کوکتل مولوتف و... بوده اند و شروع به تخریب اموال عمومی ازجمله بانک ها، ماشین های نیروی انتظامی، آتش زدن سطل زباله و... کرده اند و شعارهای نادرست داده اند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این تجمعات در قالب اغتشاش در جامعه برشمرد و این تجمعات را نمی توان در قالب اعتراض مردمی عنوان کرد و این امر مطابق اصل۲۷قانون اساسی نیست.

    چراکه تمامی این اقدامات مخالف با مبانی اسلام است و از طرفی مکان های این اغتشاشات در جاهایی بوده که باعث مخل آسایش مردم وکاسبان ومغازه داران بوده است و باعث ناامنی درجامعه شده اند بطورمثال مطابق با ماده۲۸۶ قانون مجازات اسلامی چنانچه رفتار افراد را در آتش زدن اموال عمومی و اقدامات گسترده درجهت ناامنی وبرهم زدن نظم عمومی دانست این افراد مفسد فی الارض شناخته شده ومجازات آنان اعدام وحبس می باشد.

    بنابراین از نظربنده رد پای دشمنان خارجی درتجمعات واغتشاشات اخیرکاملا مشهود است.

    آیا اغتشاشات اخیر یک اغتشاش مهندسی شده بود؟

    چون این تجمعات درروز اول ودوم که به بهانه فوت مهساامینی به صورت اعتراض شروع شده بود ولی یکباره تبدیل به اغتشاش شد و هدف اعتراضات تغییرکرد و معاندین درمسیر خط دهی به این‌ بهانه شروع به توهین به مقدسات وامنیت مردم کردند.

    ردپای معاندین ودشمنان باتوجه به مواردی چون سردادن شعارهای هنجارشکن وتخریب اموال عمومی هتک حرمت به مقدسات وازهمه مهمتر ازسرکشیده شدن چادر یک بانوی محجبه، ورودگروهک های تروریستی به میدان فراخوان، تهییج افکار عمومی توسط تجزیه طلبان، ضرب و جرح نیروهای امنیتی، حمله به ساختمان های اداری، مردمی و بیت المال، کشته سازی وتیراندازی عناصرمعاند به مردم وپلیس که فصل مشترک آشوب های خیابانی است کاملا مشهود است. اغتشاشات اخیر را می توان به عنوان اغتشاش مهندسی شده نام برد.

    اشاره داشتید به مهندسی اغتشاشات و تغییر مسیر اعتراضات به اغتشاشات از سوی دشمنان و روند ازبین بردن ارزش های ملی و مذهبی، آیا در بررسی بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص چه نکاتی را می توان استخراج کرد؟

    رهبرمعظم انقلاب حضرت امام خامنه ای (مدضلل العالی) در بیانات خود بارها نکاتی پیرامون اغتشاشات مهندسی شده فرموده اند. ایشان گرچه دردیدار اخیرشان سخن صریحی درمورد اتفاقات اخیر وفوت مهسا امینی اشاره نداشتند اماچند نکته در بیانات گهربار و ارزشمند ایشان وجود داردکه حائز اهمیت و قابل توجه است.

    ایشان در بخشی از سخنانشان با اشاره به جنگ روایت ها فرمودند: روایت های مخدوش و غلط پاسخ داده شود.

    این عبارت پرمغز رهبر انقلاب بایستی دکترین محوری تریبون داران منصف و رسانه های انقلابی در روزهای التهاب خبری و پر از اخبار جعلی قرار بگیرد.

    تحرکات رسانه ای و اقدامات میدانی بیگانه رصد شده و هوشمندانه و بموقع پاسخ داده شود تا افکار عمومی از مسمومیت روایی محفوظ بمانند که آنچه در حال وقوع بوده بدلیل پوشش خبری حجیم از داخل و خارج کشور، به واقعیتی برساخته شبیه است تا یک جنبش اجتماعی با مطالبه ای مشخص و واقعی.

    در ادامه نیز ایشان با اشاره به فعالیت رسانه ای دشمن علیه فرازها و افتخارات انقلاب تصریح کردند: وقتی شوکت دروغین دشمن در چشم افکار عمومی جلوه کند، نتیجه اش ترس در میدان سیاست و خودکم‌بینی در زمین فرهنگ است.

    این کلام ایشان نیز راهبرد رسانه ای برای امروز ماست که با نیت مخابره خباثت های اغتشاش گران از آتش زدن اموال عمومی و مسجد و قرآن و چندتن از نیروهای بسیجی و انتظامی تا اهانت به یک خانم چادری و مقدسات دینی، طوری ضریب ندهیم که ترس و دلهره را بجای غیرت و عصبانیت در دل های مردم نهادینه کنیم.

    "برخی که تجربه فتنه ۷۸ و ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ را خاطرشان نیست، ته دلشان را خالی نکنیم که خدای ناکرده در کنش رسانه ای دچار نقض غرض نشویم."

    در بخش دیگری از صحبت های ایشان با تاکید بر ضرورت انتقال معارف و حقایق دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان امروزی بیان داشتند: وقتی احساس رضایت کنید که نوجوان دبیرستانی با همان چشم شما به دفاع مقدس نگاه کند.

    این عبارت ایشان را در کنار این واقعیت ببینید که گزارش شده بخش قابل توجهی از مشارکت کنندگان در اغتشاشات، سنین ۱۵ تا ۲۵ سال هستند که به اصطلاح امروزی تینیجر محسوب می‌شوند.

    ماحصل عبارات اینکه در سه نقطه بلحاظ فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای دچار ضعف هستیم و آثار منفی اش را در چنین موقعیت هایی درو می کنیم.

    در ابتدا؛ توجه و سرمایه گذاری برای روایت فراگیر انقلاب و بعد سرمایه گذاری جهت دشمن‌شناسی مؤثر و متوازن و پرهیز از شناخت کاریکاتوری و در آخر سرمایه گذاری در راستای تربیت نسل جدید مومن و انقلابی و ولی‌شناس می توان بیان نمود.