تعمیر و رفع نارسایی های علائم کمک ناوبری

اجرای تعمیرات در پرخطرترین منطقه دریایی ایران

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: با هدف تسهیل و ایمنی بیشتر ترددهای دریایی در ناپایداری‌های جوی پاییز و زمستان نسبت به بازدید، تعمیر و رفع نارسایی های علائم کمک ناوبری محدوده مطاف به عنوان یک منطقه پرخطر دریایی ایران در جنوب استان بوشهر اقدام شد.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر اجرای تعمیرات در پرخطرترین منطقه دریایی ایران

به گزارش خبرنگاران گروه اقتصاد گزارش خبر_دریا، مصطفی حاجی رضایی در نشست بررسی وضعیت چراغ‌های دریایی در آب‌های استان اظهار کرد: در محدوده مطاف در اثر تصادف دریایی، یکی از بویه‌ها آسیب جدی دیده بود که در این طرح نسبت به جایگزینی آن با بویه هفت تنی جدید اقدام شد.

وی بیان کرد: مطاف از پرمخاطره‌ترین مناطق دریایی ایران است که عمده حوادت اضطرار دریایی کشور نیز در این محدوده رخ می‌دهد.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: در چند سال اخیر با هدف بهبود وضعت تردد شناورها برنامه‌های نرم افزاری و سخت افزاری متنوعی بویژه تقویت امکانات ارتباطی در سواحل و آب‌های استان بوشهر اجرا شده است.

حاجی رضایی اضافه کرد: با توجه به نقش بویه‌ها در راهبری و هدایت کشتی‌ها عملیات تعمیرات و نگهداری آنها در کانال‌های دسترسی بنادر استان بوشهر به عنوان یک اولویت راهبردی دنبال می‌شود.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به دریانوردان و فرماندهان شناورها توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه نارسایی و یا خاموشی بویه‌ها و دیگر علائم کمک ناوبری، به مرکز کنترل مخابرات نزدیکترین بندر اطلاع‌رسانی کنند.

وی تاکید کرد: مطاف منطقه ای کم عمق و وسیع در غرب بندر دیر با خطرات پنهان و زیر سطحی بوده و جنوب آن محل اصلی تردد شناورهای بزرگ و کوچک است.

حاجی رضایی افزود: با چنین وضعیتی همواره با حساسیتی ویژه به موضوعات این محدوده مخاطره آمیز رسیدگی شود.

در منطقه مطاف در مجموع چهار بویه زرد محل خطر در شمال این علائم را نشان می‌دهند.شناوری چراغ دار نیز راهنمای دریانوردان در مسیر بین‌المللی بوده و علاوه بر آن فانوس جبرین با برد روشنایی بالا در منطقه به امر دریانوردی ایمن کمک می‌کند.

شناوه یا بویه جسم کوچک شناوری است که به کف دریا مهار می‌شود و از آن برای علامت‌گذاری در آبراه‌ها و سواحل به‌منظور هشدار دادن به کشتی‌ها دربارهٔ وجود صخره و سایر موانع زیر آب استفاده می‌شود.شناوه معمولاً با طناب و لنگری به کف دریا ثابت می‌شود. برخی شناوه‌ها که برای اندازه‌گیری و هواشناسی ساخته می‌شوند ممکن است متحرک باشند.