کد مطلب: 510955
دوشنبه 6 مرداد 1404 21:43
به گزارش گروه فرهنگ، هنر و رسانه پایگاه خبری گفتمان فارس، محمدجواد برزگر با اشاره به افزایش گسترده اطلاعات نادرست، دیپفیکها یا جعل عمیق و حجم وسیع دادههای تولید شده توسط الگوریتمهای هوش مصنوعی، افزود: «این تحولات فرصتهای بیسابقهای برای ارتقای کیفیت ارتباطات سازمانی فراهم کرده، اما همزمان چالشهای جدی در حوزه شفافیت، حقیقتمحوری و اخلاق حرفهای به وجود آورده است. اگر روابط عمومیها نتوانند با مسئولیتپذیری و صداقت عمل کنند، خطر کاهش سرمایه اجتماعی و بیاعتمادی گسترده، سازمانها و نهادها را تهدید خواهد کرد.»
او در ادامه اظهار داشت: «بحران اعتماد اجتماعی در بسیاری از جوامع، به ویژه جوامع در حال توسعه، ناشی از تجربههای ناامیدکننده در حوزههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که این بحران، فضای ارتباطی را با موانع جدی روبرو کرده است. در چنین شرایطی، روابط عمومیهای حرفهای باید با بهرهگیری هوشمندانه از فناوریهای هوش مصنوعی، ضمن حفظ اخلاق و شفافیت، به ایجاد گفتمانهای جدید و بازسازی اعتماد عمومی کمک کنند.»
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری فارس، همچنین بر ضرورت تغییر رویکردها و روشهای تولید پیامهای ارتباطی تأکید کرد و گفت: «تکنولوژیهای نوین امکان تحلیل دقیق احساسات و نیازهای مخاطبان را فراهم آورده است و این فرصت باید به شکل هوشمندانه و اخلاقی در طراحی کمپینهای ارتباطی هدفمند به کار گرفته شود تا روابط عمومیها به جای صرفاً تبلیغات، به بازیگران کلیدی حکمرانی شفاف و پاسخگو تبدیل شوند.»
او با اشاره به اهمیت آموزش و ارتقای مهارتهای تخصصی در حوزه روابط عمومی خاطرنشان کرد: «آموزشهای تخصصی، ارتقای سواد رسانهای و فرهنگ مسئولیتپذیری ارتباطی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین طراحی سیاستها و چارچوبهای نظارتی هوشمندانه برای کاربرد هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات سازمانی، از جمله اقداماتی است که تضمینکننده آینده موفق روابط عمومی خواهد بود.»
برزگر در پایان تاکید کرد: «روابط عمومی، بیش از هر زمان دیگر، به عنوان یک حرفه راهبردی شناخته میشود که نقش حیاتی در ایجاد پلهای ارتباطی میان نهادها و مردم و عبور از چالشهای پیچیده جامعه امروز دارد. حفظ صداقت، شفافیت و مسئولیتپذیری، تنها راهکارهای موثر برای بازسازی اعتماد اجتماعی و پیشبرد اهداف توسعه پایدار است.»