کارخانه کنسانتره معدن تیتانیوم کهنوج با ۱۵۰ میلیون تن ذخیره قطعی و سرمایهگذاری سه همت، امروز (پنجشنبه) با حضور ویدیوکنفرانسی رئیس جمهور و حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در جنوب کرمان به بهرهبرداری رسید.
مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و بینالملل سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور از صدور حکم عضویت دکتر داریوش اسماعیلی، رئیس این سازمان و معاون وزیر صنعت معدن وتجارت، در کارگروه فرابخشی مبارزه با زمینخواری خبر داد.
جنوب کرمان بزرگترین تولیدکننده کرومیت کشور است اما این سنگ به صورت خام از استان خارج میشود که اکنون با ورود یک سرمایهگذار خارجی قرار است این محصول به فروکروم فرآوری شود و ارزش افزوده در جنوب استان داشته باشد.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) گفت: ۲۷۰ پروانه اکتشاف در قالب ۳۰ بسته سرمایه گذاری به ارزش ۱۸ هزار میلیارد تومان تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار می شود.
ایجاد واحدهای فرآوری، شهرک های تخصصی معدن با توجه به ظرفیت های کم نظیر معادن در آذربایجان غربی با هدف توسعه و اشتغالزایی در این استان مرزی در دستور کار قرار دارد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت معدن مس کِروِر جنوب استان کرمان گفت: متاسفانه شرکت ملی مس بیش از ۲۰ سال پروانه بهرهبرداری در جنوب استان برای برخی معادن دریافت کرده اما هیچ اقدامی انجام نداده است.
با وجود اینکه ایران یکی از دارندگان مهم ذخایر سرب و روی در جهان است، تولید شمش روی در سالهای اخیر با چالشهای جدی مواجه شده و کشور از جایگاه جهانی خود فاصله گرفته است.
محجوب نژاد بیان کرد: در بخش گندله و کنسانتره مشکل خاصی نداشتیم اما بهدلیل ناترازی انرژی، در سال جاری حدود ۲۳ میلیون تن ماده معدنی صادر شد که شامل ۱۰ میلیون تن سنگآهن و کنسانتره، ۱۰ میلیون تن گندله و حدود ۱ میلیون تن آهن اسفنجی است؛ این حجم از صادرات موجب تشدید روند خامفروشی شده و یکی از عوامل مؤثر در کاهش ذخایر سنگآهن کشور در آینده به شمار میرود.
برنامه صرفه جویی ارزی حاصل از بومی سازی توسط شرکت های معدنی و صنایع معدنی با راهبری ایمیدرو؛ ۸۹۳.۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۴ هدفگذاری شده است که ۱۳ شرکت بزرگ در تحقق این هدف مشارکت خواهند داشت.
مراسم معارفه مهدی حسینپور بهعنوان مدیرعامل جدید شرکت پامیدکو و تکریم لطیف دشتبزرگی مدیرعامل سابق این شرکت با حضور فرید دهقانی مدیرعامل چادرملو، مدیران عامل شرکتهای تابعه، معاونین و مدیران ارشد شرکت برگزار شد.
در حالی که پروژههای معدنی در سیستان و بلوچستان بهعنوان یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی استان در حال پیشروی هستند، گزارشها از کاهش نگرانکننده سهمیه سوخت معادن و افزایش فشار مالی بر پیمانکاران، زنگ خطری برای استمرار این روند به صدا درآورده است.
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) از مذاکرات و توافقات با شرکتهای خارجی برای تامین مالی و سرمایهگذاری خارجی خبر داد و گفت که در آینده نزدیک، سرمایهگذاری خارجی با همکاری پیمانکاران داخلی اجرایی خواهد شد، به طوری که طرف های خارجی با انتخاب پیمانکاران ایرانی، تولید ماشینآلات نسل جدید و با ظرفیت بالاتر را هدف قرار میدهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بدهیهای معوق و مسائل مرتبط با زیرساختها در محل استقرار معدن انگوران، گفت: برای طرحهای راهسازی منطقه اقداماتی انجام شده است و نباید اجازه دهیم که تأخیرهای گذشته، مسیر توسعه را متوقف کند.