یادداشتی از اکبر حیدریان مدیرکل خانه ایثارگران استان تهران؛

ضرورت حفظ نظام های ارزشی ایثار و شهادت در جامعه

نظام ارزشی هر جامعه ای، مجموعه ای از فرآیندهای رفتاری و ذهنی، الگوها و روش ها، شیوه های گفتاری و فنون بدنی است که در چارچوب ها و موقعیت هایی از پیش تعریف شده، پذیرفته می شوند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ضرورت حفظ نظام های ارزشی ایثار و شهادت در جامعه

به گزارش خبر، اکبر حیدریان مدیرکل خانه ایثارگران استان تهران در یادداشتی ارسالی به پایگاه خبری گزارش خبر با موضوع "ضرورت حفظ نظام های ارزشی ایثار و شهادت در جامعه " آورده است:

ارزش ها یکی از اشکال تعیین کننده و تأثیرگذار بر هنجارهای فرهنگی هر گروه اجتماعی اند. هیچ جامعه و گروه انسانی را حتی در ساده ترین اشکال زیستی و ابتدایی ترین مراحل تمدنی، نمی توان یافت که به فهرستی از ارزش های تعین یافتۀ خویش معتقد نباشد.

سامان یابی حیات جمعی و شکل گیری استقرار نظم و نظام اجتماعی بدون این زیرساخت فرهنگی، عملاً غیر قابل تحقق است.

افراد عضو گروه های اجتماعی بر اساس بستر فرهنگی- اجتماعی خود، از منابع مختلف معرفتی از جمله: آموزه های دینی، سنّت ها، آموزش رسمی و غیره به یک نظام ارزشی خاص تعهد می یابند. به عبارت دیگر؛ ترتیب و توالی ارزش ها در سلسله مراتب ارزش ها ذاتی نیست و محیط اجتماعی و آموزش های رسمی و غیررسمی در آن دخالت دارند.

بر این اساس، حاکمیت می تواند از طرق مختلف به تبلیغ و ترویج دستۀ خاصی از ارزش ها به منظور ارتقای آنها به سطوح بالاتر تلاش کند.

نظریۀ یادگیری اجتماعی، از جمله نظریه های اجتماعی است که پشتوانۀ نظری اینگونه تلاش های هدفمند را فراهم می کند. براساس این نظریه، تغییر ارزش ممکن است از طریق مشاهدة دیگرانی که الگوها و گروه های مرجع اند، ایجاد شود. براساس این نظریه، با الگو قراردادن برخی از افراد، شخصیت ها و طبقات خاص، می توان به ارزش های دیگر افراد جهت داد.

با این وصف، اگر نهادهای حاکمیتی درصدد تثبیت یا تغییر نظام سلسله مراتب ارزش ها در نسل های آتی باشند؛ بر اساس نظریۀ یادگیری اجتماعی، قبل از هر چیز باید ترتیبی اتخاذ کنند که امر ارزشی از سوی جامعۀ هدف دیده شود.

عرضۀ الگوهای ارزشی به جامعۀ هدف، باید از جایگاه اقتدار محتوایی، فکری، ارزشی، علمی و مانند آن صورت گیرد؛ به گونه ای که الگوها از برجستگی و مطلوبیت خاصی برخوردار باشند. اگر این عرضه به نحو مطلوب و شایسته صورت نگیرد، الگوها یا دیده نمی شوند یا از توان لازم برای تأثیرگذاری بر جامعۀ هدف تهی خواهند بود.

به صورت ویژه در رابطه با موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بر اساس نظریۀ یادگیری اجتماعی، تا وقتی عرضۀ این فرهنگ و الگوهای آن یعنی "شهدا و ایثارگران" به شکل مقتدرانه و برجسته صورت نگیرد، نمی توان انتظار داشت که نسل جدید آنها را به دیده پذیرش نگریسته و سرمشق خود قرار دهد.