برگزاری آیین اختتامیه استانی طرح همیار معلم در اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز

آیین اختتامیه استانی همیار معلم با حضور مسوولان استانی، فرهنگیان و دانش‌آموزان در اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز برگزار شد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر برگزاری آیین اختتامیه استانی طرح همیار معلم در اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، سید عبدالصمد موسوی در آیین افتتاحیه طرح همیار معلم گفت: همیار معلم طرح زیبایی بود که اجرا شد، به کمک ما آمد و توانستیم کمبود نیروی خود را جبران کنیم.

مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز در ادامه داد: در یادگیری، روش‌های مختلفی وجود دارد؛ ذیل روش مشارکتی، روش همیار معلم خیلی اثرگذار است. کار گروهی که شما دانش‌آموزان در گروه‌های کوچک‌تر، از هم‌دیگر هم می‌آموزید و هم یاد می‌دهید. هم دانش‌آموز هستید هم معلم. این سند تحول یکی از خواسته‌های تعلیم و تربیت است. یعنی در نظام تعلیم و تربیت بر ما به عنوان متولیان آن واجب است که سند را در صحنه عملیاتی مدارس نهادینه و زنده کنیم.

موسوی سخنانش را در قالب تعامل با همیاران معلم ادامه داد و دستاوردها و نقش اثرگذاری این طرح را از دانش‌آموزان همیار جویا شد.

تربیت نیروهای توانمند، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس، پی بردن به توانایی و علاقه مندی‌ها، آشنایی با افکار همسالان، قدردانی از تلاش معلمان و آشنایی با سختی کار معلم و تجربه کردن کار گروهی، بخشی از این دستاوردها بود که از سوی دانش‌آموزان همیار مطرح شد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز ضمن تبریک ایام بزرگداشت مقام معلم گفت: ابعاد اجتماعی، اخلاقی و آموزشی طرح همیار معلم، پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در پی دارد.

علیرضا شجاعی‌پور در ادامه گفت: داتش‌آموان به عنوان سرگروه طرح، در گروه های کوچکی که تشکیل داده اند، دوستانتشن را راهنمایی و غیر از نقشی که در پیشرقت آنها داشته‌اند، عمق یادگیری خود را هم بالاتر برده و به ثبات یادگیری خودشان هم افزوده شده است.

او در ادامه با اشاره به سخنان حضرت علی که می فرمایند: در روزهای ندگی خود یا آموزنده باشید و یا یادگیرنده، در غیر این صورت عمر خود را به بطالت گذرانده اید گفت: این کلام مولا به ما یاداور می شود که در هر لحظه باید به دنبال یادگیری بود. یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری این است که سند تحول بنیادین در کف مدارس اجرا شود و امسال اشاره کردند که نقشه راه این سند برای اجرا در مدراس اماده شده است. این نقشه راه، پنج یعد اصلی دارد و آنچه شما در طرح همیار معلم انجام شد همان اجرایی شدن سند تحول در کف مدارس است.

شجاعی‌پور افزود: بعد مدیریت و راهبری تربیتی، استفاده از مشارکت همه افراد و خرد جمعی، برنامه درسی و تربیتی، تربیت تمام ساحتی دانش‌آموان، ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، ساحت اجتماعی و سیاسی و حتی ساخت اقتصادی این طرح را شامل می شد.

به گفته‌ی او، یکی از مولفه‌های دیگر برنامه درسی این است که فضایی ایجاد شود تا دانش‌آموزان، تنوع یادگیری داشته باشند که در این طرح اتفاق افتاد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموش و پرئورش فارس در ادامه گفت: معلمان و مربیان با نقش الگویی، دانش‌آموزان که نقش اصلی را داشتند و خانواده که حمایت کردند از کنشگران اصلی این طرح هستند. این دانش‌آموزان که هم در علم و هم اخلاق سرآمد بوده‌اند، توانسته‌اند کمک شایانی برای بهبود کیفیت آموزش داشته باشند.

او افزود: نباید بعد محیط را هم نادیده گرفت؛ اگر بخواهیم دانش‌‌آموزان خلاق، نوآور و کارآفرین داشته باشیم، باید محیط مناسب برای رشد آنها فراهم شود و افرادی جهادی تربیت کنیم که در آینده مفید باشند.

به گفته‌ی شجاعی‌پور، همیار معلم یکی ار انواع یادگری مشارکتی است که نتایج درخشانی را به دنبال خواهد داشت و نتایج همه این فعالیت‌ها به داشتن مدرسه قوی می‌انجامد که ایران قوی و جامعه فعال و پویا را رقم می‌زند.

::

مطالب مرتبط