قابل توجه دانشجویان دانشگاه جامع علمی و کابردی واحد 15؛

محتوای درسی خبرنویسی در پاییز 1403

محتوای درسی خبرنویسی جهت بهره مندی دانشجویان دانشگاه جامع علمی و کابردی واحد 15 در پاییز 1403 می باشد
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر محتوای درسی خبرنویسی در پاییز 1403

به گزارش خبرنگاران گروه علم و فناوری گزارش خبر، در عصر جدید اطلاع رسانی و سرعت در آن بسیار اهمیت دارد در زمانه ای که به عصر انفجار اطلاعات معروف است رسانه ای موفق است که بتواند با سرعت و دقت کامل وقایع را منعکس نماید.

کارشناسان علم ارتباطات خبر را به دو گروه :

معمولی و تازه ها تقسیم کرده اند

البته ارائه تعریف جامع و کاملی از خبر تقریباً دشوار است و هر کدام از اندیشمندان در حوزه خبر و اطلاع رسانی بنا به ذوق و اندیشه خود تعریفی از خبر را ارائه نموده اند. بنابراین خبر دارای مفهومی شناور است.

تعاریف خبر :

هر عمل و اندیشه واقعی که برای عده زیادی از مردم جالب باشد و به آن توجه کنند

هر موضوع جالب روز که برای خوانندگان یا شنوندگان منتشر شود.

خبر گزارش مناسب ، خلاصه و دقیق یک رویداد است.

خبر نقل ساده و خالص وقایع جاری روزانه است.

خبر گزارش بی طرفانه ، دقیق و عینی از یک رویداد است.

بخشی از مطالب جزو که می بایست مطالعه شود:

5- چرا

چرا در خبر علت و دلیل با انگیزه وقوع یک رویداد خبری را بیان می کند.

مثلا هنگام وقوع یک قتل نخستین پرسش برای مخاطبان این است که چرا این قتل به وقوع پیوسته، توجه داشته باشیم که در برخی موارد دستیابی به پاسخ چرا در وقوع یک رویداد ممکن است به مدت زمان طولانی نیاز داشته باشد.

6- چگونه

عنصر چگونه نحوه چگونگی وقوع رویداد را بیان میکند. در واقع عنصر چگونه عنصر توصیفی و روایی ماجراست.

در بسیاری مواقع خبرنگاران از چگونگی به وجود آمدن یک رویداد پس از مشاهده محل وقوع رویداد آگاهی نسبتا کاملی به دست می آورند هرچند ممکن است در برخی از موارد تا مدتها نتوانند به آن دست پیدا کنند. معمولا عنصر چرا و چگونه هنگام تهیه گزارش های تحلیلی و تشریحی بیشتر از سایر موارد استفاده می شود زیرا در این موارد خبرنگار زمان بیشتری را برای دلیل، انگیزه و با علت وقوع رویداد در اختیار دارد.